26/9

Jag och Hanna har jobbat med sluttampen av manuset nu ikväll.
Ett jätteproblem uppstod när vi pratade med våra två skådespelare.
Naida och Kalle kommer tydligen inte kunna vara med i filmen och kläckte ur sig det sådär 5 dagar innan planerad inspelning.. Så jag och Hanna har varit skapligt upprörda nu.
Skådespelarna hoppade av igår.
Inspelning på fredag.
Kan inte flytta inspelningen för vi har ju hyrt bilar, utrusting och allt för den här helgen.
Har inte råd att flytta.
Jag har lagt in ett "reservkort",
det är en tjej som heter Rebecka Räfsby och som jag tror skulle passa jättebra i rollen.
Hon var intresserad och jag ska prata med henne imorgon..
Hon skulle även kolla efter en kille då hon håller på med teater.
Hanna och jag har gjort en del ändringar i manuset och skrivit det i Shot list'en..
Skripta ska jag kolla efter på skolan imorgon.
Anisa föreslog Asad till ljudet. Frågan är om han är bra på det?
Vi har fortfarande lite problem med dialogen i scen 11 men vi ska kolla på den imorgon igen när vi är pigga.


22/9 Shopping

Idag har jag , Hanna och Anisa åkt runt i hela Norrköping och Linköping.
Vi har varit på en massa loppisar och andra butiker och köpt kläder och saker som vi ska ha med i kortfilmen.
Vi har även lyckats hamna i fel fil (med bara en massa mötande trafik) och så tog vi med oss ett halvt träd i bilen.
Haha, men det har varit en bra dag och vi har hunnit med mycket utav det vi skulle!







21/9 workshop med Jesper Bergom Larsson

Slutade skolan vid 16 idag.
Gick till Paeb och åt lite innan jag gick iväg igen för workshop.

Denna gången var det en workshop med Jesper Bergom Larsson som är skådespelare, producent, manusförfattare och filmkonsulent.. Han har gjort det mesta kan man säga!
Han har bland annat gjort filmen Tic Tac.

Workshopen var jättegivande!
Det första som hände var att vi fick pitcha våra filmer för honom.
Detta är något som jag aldrig har gjort tidigare och jag tyckte att det kändes läskigt och svårt.
Jesper var hård men rättvis när han pratade om våra filmer och han tyckte att min pitch var intressant
och att filidén var bra!
Han pratade också en hel del om hur man lägger upp sitt inspelningsschema.
Vi fick en massa post-it lappar som vi skrev på och pusslade runt med tills vi fått någorlunda struktur över scener och allt. Supergivande!



14/9 Budgetmöte

Hade budgetmöte med Anisa på Fräcka Fröken.

11/9 Workshop med Maria Nygren

Var på workshop med manusförfattaren Maria Nygren hela dan igår.
Hon gav lite tips på saker hon tyckte att vi saknade i vårt manus och så fick vi göra en del övningar m.m.



7/9 Möte med producenten Anna Croneman

Idag har jag varit i Stockholm och träffat producenten Anna Croneman. <-

Ställde klockan på 05.30 imorse.
Åkte in till resecentrum där jag träffade Hanna och Anisa.
Vi satte oss på tåget till Stockholm.
På tåget hade vi lite produktionsmöte och pratade om filmen.
När vi kom till Stockholm så var det en stund kvar innan vi skulle träffa Anna så vi tog en fika.
Anna var väldigt bra på sin sak. Hon gav raka svar på våra frågor och jag känner att jag fick ut mycket av mötet.
Hon ville veta lite om vår film så jag berättade idén och berättelsen i stora drag.
Hon sa att hon trodde på storyn och att den lät bra. Det gjorde mig riktigt glad!



Detta pratade Anna om:

VIKTIGT –

Lita på dem man jobbar med och

Leverera

Trivsel

Utveckling

Hitta form till projektet

 

Som producent väljer man att jobba med saker som man går igång på och är själv intresserad av.

Samma gäller för manusförfattarna och regissören, manusförfattaren skriver om det han/hon är intresserade av och vill berätta om, och regissörer väljer oftast manus som de går igång på.

 

Producentens jobb:

-   utveckling

-   Sätter ihop ett team

-   Söker stöd

-   Budget – (finansiering)

-   Utvecklingen av manus

-   Vad lägger man till dör att göra det attraktivt för publiken.

 -   Vad gör denna film speciell och hur ska vi locka

 -   Vad är det som gör att ditt projekt kommer stå ut

 -   Ett PAKET skapas av producenten

 Hur mycket påverkar producenten ett manus och dens utveckling?

 Producenten jobbar oftast väldigt nära regissören och manusförfattaren, man påverkar på så sätt för att skapa ett paket som kommer att locka och stå ut.

 

 


6/9 Hon grät nästan hela tiden.

Jag lät Bea läsa manuset till kortfilmen idag.
Hon grät nästan hela tiden.
Det gjorde mig glad. :)

5/9 Kill your darling.

Kill your darling.
Less is more.


Igår kväll satt jag och läste manuset.
Jag kände att jag hade kört fast i ett och samma spår.
Jag bestämde mig för att be någon helt utifrån att läsa manuset, någon som inte vet någonting om grundién.
Jag pratade med min vän Victor Danell som jag ser upp mycket till när det gäller filmskapandet.
Han gav mig många bra tips och tankar som jag har tagit till mig av.

Absorb what is useful, discard what is useless.

Just nu sitter jag och skär ned mauset..
Less is more
.
Visar hellre med bilder att huvudkarakträen är glad än skriver det på publikens näsa genom en replik som "jag är glad".


5/9 Möte på möte

I fredas så hade jag möte med Human och Carola om mitt projektarbete.
Jag vill verkligen skapa något bra, något som jag kan vara stolt över.
Jag har ju blivit antagen till 3x3 projektet som Eastwood håller i och min tanke var att kombinera det med mitt slutprojekt för att ha tid göra något riktigt bra. Problemet blev att de inte låg helt rätt i tiden med varandra. Deadlinen för 3x3 var i December och det var på tok för tidigt för mitt slutprojekt.

Idag så hade jag ett möte med Boel, min producent Anisa och Hanna.
Jag diskuterade då frågan med Boel och sa att en framskjuten deadline var en förutsättning för at jag skulle klara av att göra 3x3. Jag fick då min deadline uppskjuten på obestämd tid. Antagligen till mars som Boel sa. Det kändes toppen.

Efter mötet med min produktionsgrupp så gick jag och Anisa hem till Boel för ett budgetmöte med de andra tre grupperna som också gör 3x3 nu. Vi fick reda på att någon klumpsumma inte kommer att delas ut iår utan vi ska nu sätta och och börja budgetera för vad vi kan tänkas behöva till våra projekt.




2/9 MANUS

Slutade vid 12 idag men blev kvar på skolan tills 17 när jag träffade Hanna.
Jag satt och skissade på ett bildmanus till kortfilmen. Men det blev liksom aldrig så bra som jag ville.

Hanna och jag satt hela kvällen och kämpade med att skriva om vår berättelse till ett manus.






28-29/8 Workshop

Den 28-29/8 var jag på workshop med Pernilla Göst.
Workshopen handlade bland annat om personregi.
Pernilla är skådespelare och berättade on regi utifrån en skådespelares perspektiv.
Det var en väldigt givande workshop för mig som vill jobba som regissör.

Jag lärde mig bland annat att istället för att säga:
"du ska vara sexig när du pratar med honom"
..så kan man säga:
"fokusera på hans läppar när ni pratar med varandra, ha som mål att han ska vilja flytta närmre".



26/8 Produktionsmöte

Produktionsmöte med Hanna och min producent Anisa.
Vi pratade inspelningsplatser, manus, skådespelare, budget m.m.


13/8 manusskrivning

Det var dax att träffas igen för att skriva manus.
Jag bad Boel läsa det vi tidigare skrivit och hon gav oss några frågor att tänka kring:

Vart är pojken och flickan på väg när de träffas? Har de bråttom någonstans?
Är det därför han kör omkull med cykeln? Och blir hon nu väldigt försenad till något hon är på väg till?

Varför får hon impulsen att göra pannkakor till honom? Är det något han gör? Hans ögon? En gest? Ett skratt? En tår? Något han säger?

Men du kommer väl tillbaka?
Tystnad kanske???? Inte säga undertexten...

(- Känner du inte doften av salt... osv. Läs er egen text så tror jag ni får in ett talspråk i den, kanske säger man inte just så. Prova tills er andemening går fram...)

Jag skulle kunna dö nu.
Han smeker henne över kinden (behöver inte säga, du har gjort mig så lycklig. Det ser vi... inte säga undertexten)

Kurosawa kallar det minsta möjliga spelplats, dvs en hands rörelse kan säga något som kräver en hel monolog osv.






5-6/7 Treatmentskrivning

Nu har vi kommit så långt att det var dax att skriva ett "treatment".
(treatment=enkel version av manus)

Både Hanna och jag har väldigt mycket att göra om dagarna, så när vi skulle bestämma tid till
produktionsmöte kom vi fram till att den enda tiden vi båda kunde var 22-09 natten mellan 5-6/7.

Jag vill skapa en kärlekshistoria.

Jag vill göra något vackert.
Jag vill göra något som berör andra människor.
Jag vill utmana mig själv till att göra något jag aldrig gjort innan.
Jag vill skapa en kärlekshistoria.





Filmen ska handla om en tjej.
Hon har fått reda på att hon har en obotlig sjukdom och högst kommer att leva till slutet av sommaren.
Hon lär känna en pojke som hon börjar tycka om, hon vill ha någon att dela sin sista tid i livet med och hon vill hinna uppleva de saker som hon alltid drömt om.
Filmen ska också spegla andra människors liv i hennes omgivnings. Och syftet med filmen är att man ska ta vara på livet och göra det man drömmer om. Inte fastna i en vardag som bara rullar på.

Det ska vara en vacker, poetisk och filosofisk film.
Filmens längd är beräknad till ca 15 min.
Målet är att beröra människor och att på ett nyskapande sätt gestalta en lycklig kärlekshistoria och en flickas väg ut ur barndomen vilket blir hennes sista tid i livet.

RSS 2.0